onsdag 11 november 2015

Lego Batcave

Känslan av jul kom tidigt i år, trots att hösten är den varmaste på länge. Kanske beror det på att vi invigde glöggen i lördags eller så är anledningen att det suger i legotarmen. Det brukar göra det i juletider, men i år började det alltså i november. Och i takt med att barnen önskar sig allt mindre lego i julklapp och födelsedagspresent, får jag hitta på egna projekt. För två år sedan var det ett slott, det största jag kunde förmå med de bitar vi har hemma. Förra julen byggde jag en hel rad med gamla byggnader, korsvirkeshus, landshövdingehus, holländska kanalbyggnader och borgarkvarter. Dotterns Lego Friends har många användbara bitar för sådant, liksom mitt egna gamla riddarlego, Men jag måste erkänna att jag fuskade lite och köpte till bitar vi saknade.


Igår var jag inne på Klossbutiken och botaniserade bland det lite udda sortimentet, tittade på Eiffeltornet, Taj Mahal och Årtusende falken. Den exklusiva ”vuxenserien” har massor av guldkorn för dem som har råd. Men det är ju det som är det fina med lego, man behöver inte shoppa loss bland de dyra hyllorna. Alla bitar är användbara, allt kan byggas med basutbudet av fyrkantiga plastbitar. I år tror jag att jag ska ge mig på en fladdermusgrotta.

Batmans grotta

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...