onsdag 29 april 2015

Kaffe, copy och frilans

Jag sa upp mig när jag fyllde 40, lämnade en tillsvidareanställning och en fast inkomst. Istället skulle jag frilansa, konsulta, bistå andra med kunskap och jobba hemifrån. Det sista var viktigt, friheten att ta en långsam kopp kaffe på morgonen, undvika trafik och låta barnen äta frukost hemma. Jag var redo.

fladdermusinventering i Tabergsgruvan

Tyvärr hade jag bara täckning för halva året. På sommaren kunde jag ta inventeringsjobb, leta fladdermöss i vindkraftsparker, undersöka rivningsfastigheter och inventera naturreservat. På vintern såg det värre ut. Jag tänkte att skriva, det är fint. Men sämre med pengar. Jag är visserligen utbildad copy utöver min biologutbildning, men konkurrensen är stor och min erfarenhet ringa. Minst sagt. Dessutom hade jag inga kontakter i den branschen. Och det är kanske det viktigaste, utan kontakter kommer man inte långt. Jag letade trevliga människor, försökte etablera kontakt men fastnade bara bland gamla biologvänner. Inget fel i det, de är trevliga men har lite med reklambranschen att göra.

Hittills har jag dock klarat mig på inventeringsjobben, lite populärvetenskap och utställningstexter. Men jag har åter börjat tänka i reklambanor, eller rättare sagt i skrivbanor. Copy är ju inte synonymt med reklam. Många behöver hjälp med att slipa formuleringar, göra research och sammanfatta textstycken. Det gäller bara att hitta dem. Och nu vet jag hur. De finns på frilansa.nu, samlade, redo att leta efter just mig.

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...