torsdag 11 augusti 2011

Vardagsträning

Vi tog bilen 108 mil norrut och så blev det höst. Regn, blåst och 11 grader. Det slog mig plötsligt att vardagen återvänder på måndag. Det är slut på trädgårdsarbete, bärande av sten och roddturer med barn på stilla sjö. Spontant kroppsarbete måste således ersättas av något mer planerat. Jag måste börja träna och gärna enligt ett organiserat schema med både piska och morötter. Annars blir det inget. 


Innan flytten österut innebar hösten innebandy, nu får jag fundera kring andra sätt att röra mig. Det har jag gjort förut, funderat. Ibland mer än så, inlett ett joggande, kommit igång och tröttnat igen. Allt inom loppet av en vecka eller så. I år kanske jag skulle sänka ribban och låta den goda promenaden ersätta springandet som aldrig fullföljs. Och jag har faktiskt en plan: Att varje lördagsmorgon, innan frukost, gå och köpa morgontidningen. Det är promenad med ett tydligt mål, en rutin. Kanske är det ingen storslagen träningsambition, men det är ändå en plan. Jag har 108 mil åt andra hållet samt en helg på mig att finslipa den. Sen börjar som sagt vardagen igen. Och skulle det skita sig totalt finna hjälp att finna i form av en hälsoskola på nätet. Kanske är det dags att lära sig hur man gör när man tränar till vardags?

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...