måndag 18 juli 2011

Brunlångöron och trollpipistreller

Jag läste i Borås Tidning om Större brunfladdermus och tänkte att nu har det släppt rejält. Större brunfladdermus, vad 17 är det? Men så googlade jag på namnet ändå och blev varse att plötsligt har Artdatabanken eller annan liknande institution fått för sig att svenska fladdermöss måste döpas om. Större brunfladdermus är ingen mindre än Stor fladdermus, Brandts fladdermus har blivit Taigafladdermus och Nordisk har blivit Nordfladdermus, kort och gott. Det mest förvirrande bytet måste vara Dvärgfladdermus som istället ska heta Dvärgpipistrell, samtidigt som Pipistrell blir Sydpipistrell. Alla fladdermöss byter inte namn, men tillräckligt många för att ställa till det i både huvud och lärobok. Till vilken nytta undrar jag. Och det värsta av allt, jag får reda på det genom att läsa en lånad Boråstidning.Sånt här måste det väl förvarnas om, redas ut och funderas över, för att sedan helt enkelt låta bli. Kanske är jag lite bakåtsträvande, men jag kommer ha svårt att tala om trollpipistreller och brunlångöron. Trollfladdermus och Långörad fladdermus har funkat bra hittills.

brunlångöra? Foto: Jens Rydell
Och detta avbröt man bloggens semester för...

... åter till rast och vila

5 kommentarer:

Stefan Nyman sa...

Var läste du om de nya namnen?
Kan inte hitta något på artdatabanken...

/Stefan Nyman

CopyBat sa...

Kolla här: http://www.naturvardsverket.se/en/Start/Naturvard/Jakt-rovdjur-och-vilt/Vilt/Rad-om-vilda-djur/Fladdermossen-i-Sverige/Vilka-fladermoss-finns-i-Sverige/

Stefan Nyman sa...

Jaha, där dök dom upp. De verkar väl vara OK de flesta, men det kom plötsligt. Har inte heller hört om några diskussioner om namnändring.

CopyBat sa...

Själv tycker jag det hela är en smula onödigt. Många namn är ju faktiskt ganska inarbetade

Stefan Nyman sa...

Jovisst, håller med. Men jag tycker att namn som beskriver utseende och biotop kan vara bra. Men jag kommer att fortsätta med dvärgfladdermus så länge...

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...