fredag 23 oktober 2009

Biologjobb?


Jag var på alumnträff igår. Gamla biologstudenter vid GU som lyssnade på föredrag och minglade. Och det var väl på många vis trevligt. Men frågan som hördes flera gånger: Har du hittat nåt jobb? kan man ju fundera över. Alltså inte Vad jobbar du med? utan Har du hittat nåt jobb? och Har det med biologi att göra?

Svaren var nja respektive njae. Ska det vara så?

Själv visste jag inte vad jag skulle svara. Det jag gör till 90% är förvisso mitt dagliga jobb, men inte det jag egentligen identifierar mig med. Man är inte nödvändigtvis vad man gör.
Nästa gång ska jag vara förberedd, hitta på en titel, ett jobb, svaren på tre följdfrågor, samt komma på vad man kan fråga folk om, om man inte vill fråga om nuvarande sysselsättning.


Och bilden då? Tja, det var första google-bildträff på ordet biolog.

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...