måndag 31 januari 2022

Dvala

I helgen var det vinterräkning. BirdLife Sverige uppmanade folk att leta fåglar i sina trädgårdar. Nästa år kanske jag är med på det racet, när jag åter har en trädgård värd namnet, har dekorerat med holkar och fågelmat. Men i år var jag i Tabergsgruvan och räknade fladdermöss. Det var några år sedan jag var med och det var ett mycket trevligt återseende. 485 övervintrare i form av brunlångöra, frans-, vatten-, mustasch/tajga och nordfladdermus, ett skelett, en gruvfru, meddelanden från underjorden och pizza. Mer info kommer nog på BatLife Swedens hemsida inom kort. Hade jag varit med även i Kleva gruva hade jag även fått skåda barbastell. Det får bli nästa år.



Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...