söndag 29 maj 2016

Skydd mot motståndare till artskydd

När jag jobbade som deltidsföretagare var jag i stort sett oförsäkrad. Jag sprang i skogen, körde runt i vindparker och gjorde utredningar på vilka skulle fattas beslut av myndigheter. Först som heltidare tog jag mig i kragen, gjorde rätt och kontaktade ett försäkringsbolag. Väl på plats på ett kontor fick jag reda på att mitt yrke var att likställa med professionella svampplockare. De hade ingen kategori för fladdermusinventerare och man behövde tillhöra en kategori. Men svampplockare?

Hur som helst, det jag trodde att jag skulle försäkra, min utrustning, gick inte. Eftersom jag hänger ut den i skogen får jag stå mitt kast om den försvinner. Jobbigt. Men så är det. Istället lärde jag mig något annat, att mina fynd och åsikter kan påverka andras ekonomiska beslut. I den värsta av världar kan jag bli stämd. Min försäkringsmäklare/säljare/person - jag vet inte vad det kallas, men kunde han kalla mig svampplockare känner jag inte att jag behöver kategorisera honom helt korrekt heller - sa att ansvarsskydd förmodligen är den bästa försäkringen för egenföretagare.Detta då den skyddar både dig och dina affärspartners. Jag hade inte tänkt tanken, men det kan stämma, det låter rimligt. Få egenföretagande biologer och inventerare inser vilken makt de har när de kommer dragandes med naturskyddsförordningen, något som inte alltid gillas och välkomnas. Då känns det skönt att vara skyddad mot de stora
krafterna om de skulle vilja komma åt mig.

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...