tisdag 8 december 2015

Natt till dag

I mitt arbete med fladdermöss rör jag mig på platser jag inte skulle gjort annars och tider jag borde sova. Ofta är det mörkt, ibland väldigt, för att inte säga helt svart. Fladdermössen klarar det alldeles utmärkt, men jag måste tyvärr fuska och då och då tända en lampa. I många år har jag köpt billiga skräplampor och tänkt att det räcker. I år satsade jag på en riktig pannlampa och blev plötsligt varse hur lätt det var att ta sig fram i skogen, nästan lite trist enkelt. Och det nya helljuset på bilen lyser upp på ett alldeles fantastiskt sätt längs skogsvägarna. Det har hänt mycket på lamp- och belysningsfronten de senaste året. Smidigare, starkare, smartare och mer energisnåla grejer. På gott och ont. Ont mest för fladdermössen. I vår jakt på trygghet håller vi på att skapa dag av natt och de skymningsaktiva djuren blir alldeles förvirrade. Insekter snurrar runt, fastnar och parar sig vid fel tillfälle. Fladdermössen flyr belysta fasader och kyrkor, söker sig längre in i skogen och mörkret. Förutom de få arter som vågar jaga insekter kring lyktorna. Det har blivit trendigt att lysa upp byggnader, villor och trädgårdar. Det har blivit billigt. Men med ny teknik har vi också chansen att tänka nytt. Rörelsesensorer, ljus med specifika våglängder, riktade lampor, lyktor som bara lyser upp när och där det behövs. Alltså, det är dags att förnya sina lampor, satsa på kvalitet, på prestandabelysning. Och använda dem smart.  

Foto (C) Jens Rydell

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...