måndag 4 maj 2015

Svensexa, kaniner och gruvmörker

Foto (C) Jens Rydell

Jag guidade en gymnasieklass genom Tabergsgruvans mörka gångar förra veckan. Fortfarande hängde några tajgafladdermöss i dvala och verkade obrydda av uppmärksamheten och att vårsolen visade sig utanför. Längst in, där taket höjer sig och en klipphylla breder ut sig likt en scen noterade eleverna de utplacerade ljusen. Jag berättade att det har spelats både musik och teater där uppe och det till och med har varit ett flertal bröllop i gruvan. Det glittrade till i några ögon, jag såg hur tankar föddes. Och även på mig, gruvan är en perfekt plats för såväl giftermål som svensexa.  Den enda riktiga svensexa jag har varit på, för tio år sedan, innehöll annars det mesta man vill ha ut av en sådan. Kidnappning, paintball, gokart, ett viss mått av lagom förnedring i kanindräkt, en egen ö, bastu och öl. Jag har alltid tänkt att det är svårt att toppa, men gruvan kan vara en sådan plats. Sen kan man ju alltid byta ut gokart mot bubble football och klättra istället för att skjuta färg. Men det är ju en smaksak. Och apropå kanindräkt och kidnappning så har jag läst att det finns arrangörer som har en fantastiskt rolig twist på just det temat. Men jag kanske inte ska avslöja den. 


Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...