torsdag 7 maj 2015

Rätt bild

När jag hoppade av mitt dagliga labbjobb och tog språnget ut i egenföretagarvärlden, trodde jag att jag behövde bredda mig. Kunskaper om fladdermöss är inte nog för försörjning. Just det var jag nog inte ensam om att tro. Det flesta höjer på åtminstone ett förvånat ögonbryn när jag presenterar min dagliga sysselsättning. Hur som helst, jag dammade av min copywritertitel, letade skrivjobb och förberedde mig för stora samarbetsprojekt. Jag ville lära mig InDesign, webbprogrammering, filmredigering och fördjupa mig i storytelling. Mitt vinterben skulle vara bland ord, i populärvetenskap, reklam och design. Men fladdermössen tog all tid, det visade sig att det går att leva på dem. Skrivandet kom av sig.
Men nu är det dags igen, efter årets fältsäsong ska jag åter ta tag i skrivprojekten. Inte för att jag måste utan för att det verkar skoj. Och skoj är roligt, eller vad man nu säger. Först ut är projekt Zooform – kreativa biologer i samarbete. Ord, bild, animation och design i kombination. Det visuella ska stå i fokus, orden ska dekorera. Efter årets boksamarbete* har jag insett hur foto kan förmedla, hur bilder framträder med rätt ord och hur orden tydliggörs med rätt bild. Jag kommer själv aldrig att bli fotograf, men jag har återupptäckt lusten att designa och klippa film. Från och med nyss letar jag alltid bilder att arbeta med.



*Fladdermöss – i en värld av ekon, utkommer i september

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...