måndag 4 november 2013

Att skriva en bok om fladdermöss

För ett år sedan skickade jag runt en idé till en rad förlag, ett par kapitel, bilder och synopsis. Tanken var att på allvar komma igång med den stora boken om fladdermöss, på svenska. Det finns ingen sådan, däremot en uppsjö uppslagsverk, guider och litteratur om fåglar. Jag tänkte att det skulle vara välkommet med en bok om flygande däggdjur, särskilt som det är ett ökande intresse. Det ploppar upp grupper på facebook, fladdermus.net har ett stadigt antal besökare och till och med den här bloggen har återvändande läsare.

En fladdermusbok med bilder av Jens Rydell - vore inte det trevligt?


Och visst, några förlag var intresserade av att eventuellt fundera, ett par mailade tillbaka och ställde frågor. Men de flesta tyckte att det var en alldeles för snäv och osäker utgivning. Är det verkligen så? Naturböcker säljer ju faktiskt fortfarande, någorlunda i alla fall. Hur som helst, jag har fortsatt att skriva men har insett att jag behöver ett förlag, ett stöd, ekonomi och en deadline. Annars kommer projektet aldrig att slutföras. Tips om förlag, egenutgivning, finansiering, alternativ och inspiration mottages tacksamt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, jag tycker det är stort behov av svensk fladdermusguide. Förlaget med trollsländeboken, vill inte dom ge ut en fladdermusbok?

CopyBat sa...

vi har haft lite kommunikation... så man vet aldrig

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...