fredag 30 november 2012

Led-besvär?

Det är bra att ha husdjur. Nyttigt till och med, har jag hört, särskilt för barnen. Vi skaffade kanin. Och för att kaninen skulle få lite ljus plockade vi fram en gammal lampa, en dimbar lampa, vilken man kan reglera ljuset på, för olika önskemål och bästa välbefinnande. Tyvärr har vi inte hittat rätt lampor, det finns ju många lampor numera. Olika sorter. Dimfunktionen gör att det blinkar stroboskopiskt. Jag vet inte hur kaninögon funkar, men jag blir i alla fall yr. Och jakten har börjat på den nya sortens lampor som faktiskt fungerar ihop med den något föråldrade dimmern. Svaret är tydligen ledlampor, men de ska tydligen vara bäst på mycket annat. Energisnålt, bra ljus och oanade möjligheter vad gäller både dekoration och praktisk belysning. Det är ju snart jul också, ledlampor är bra i såna tider. Sen blir det vår och då finns andra lampor som funkar, till exempel i pannlampor praktiska vid fältarbete. Jag har länge varit på jakt efter en sådan, ända sen jag tröttnade på att bära tunga batterier i bakfickan. Sen ganska länge alltså.  Så, jag surfade runt och fann Ljustema, ledlampor i mängder och svar på frågor. Kanske är det nu dags att bli led-baserad helt och hållet.  

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...