måndag 27 december 2010

Bingo

Det är lätt att inse att man börjar bli gammal när man 1) saknar de gamla goa uppesittarkvällarna dan före dan, med rim, recept och familjegodkänd underhållning och 2) accepterar att det är Bingolotto som har tagit över konceptet och faktiskt köper en lott, eller två för att vara exakt. Känslan av hög ålder förstärks ytterligare när jag inser att första gången jag spelade bingo, var då text-tv var nytt och en av sidorna bjöd på slumpade nummer. Vi spelade bingo en hel eftermiddag efter skolan. Obegripligt egentligen, det var bara nummer, gulvita siffror på svart botten. Och de kom tidsmässigt regelbundet, men siffermässigt oregelbundet. Man kunde gissa och tävla. Jag kan inte minnas om det var vinster inblandade, troligen inte och kanske var det en engångsföreteelse. Men ändå kom jag ihåg det. Det är något med siffror, slump och chansen att få dem i ett mönster. Jag vet inte om text-tv har kvar funktionen, men nätet har ju tagit över stora delar av vad text-tv en gång stod för. Och mer. Kanske skulle jag ta och testa en bingosida, det är säkert mer att vinna där.

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...