måndag 12 april 2010

Inventering på hemmaplan

Jag har tänkt tanken flera gånger, att jag borde kolla vilka fladdermöss som finns på hemmaplan. Alltså i Mölndal. Men nu slipper jag. Mölndals stad med hjälp av GU och Naturhistoriska museet, ska inventera kommunen. Och inte nog med det, i samband med arbetet kommer det att bli både fladdermusutställning och nattliga guidningar. GP föreslår dessutom snitslade banor. Men då får man nog sätta upp några detektorer och högtalare för att det ska bli spännande, men ändå. Fina initiativ. Kanske kan jag bidra med nån balkongobservation eller två.



Läs mer

2 kommentarer:

Balloonfighter sa...

Det här kan vara en oerhört onödig anekdot men jag såg en fladdermus i Malmö häromdagen, en solig förmiddag. Den jagades av fiskmåsar. Det var nytt för mig.

CopyBat sa...

Intressant observation. Men det är väl därför fladdermöss inte brukar flyga på dagen. Då kommer fiskmåsar och annat bôs och stör.

Så här års, när fladdermössen har vaknat men nätterna är kalla, syns de dock flyga på dagarna ibland. Vad gör man inte för lite mat?

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...