onsdag 14 januari 2009

Anklagad för särskriveri

Mycket kan jag anklagas för. Att skriva korta meningar tex. Eller att börja meningar med ord som Eller och Och. Det är medvetna val. Och jag förstår att det finns personer som stör sig på sådant. Men att bli anklagad för särskrivning. Där går gränsen.

Någon skriver i en kundrecension på Adlibris hemsida att det "särskrivs lite hej vilt" i Djurens Evolution. Visa mig de orden tack. Träd fram och peka ut. Jag är synnerligen allergisk mot just särskrivningar och vill inte bli förknippad med något jag själv roat brukar uppröra mig över.

Och så har jag fallit till 7:e plats. Är detta slutet?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag irriterar mig VÄLDIGT mycket på särskrivning.

Däremot vet jag inte om det går att göra så mycket åt eländet i längden. Framför allt yngre, som växt upp med Internet och som är så mycket mer påverkade av engelskan, särskriver mycket och lyckligt. Det är som en jämrans tsunami av ordmisshandel. Svår att stoppa. Särskilt som de äldre generationerna, som inte särskriver lika mycket, av nödvändighet är ett utdöende släkte.

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...