onsdag 17 december 2008

Egoögonblick


Jag tog en sväng på stan. Och en runda i en bokhandel. Akademibokhandeln närmare bestämt. Och där var den. Boken. Som vilken som helst på egen hylla med pärmen utåt. Ingen verkade tycka att den var felplacerad. Inga reaktioner på att att den skulle vara falsk. Över huvud taget fanns få tecken på att den var annorlunda och stack ut på ett negativt sätt jämfört med de andra mer riktiga böckerna på den och andra hyllor.

Den hade ett pris och ISBN-nummer, samt befann sig bokstavsmässigt välplacerad och på ett på alla vis normalt sätt bland andra efternamn på E. Jag kände mig plötsligt tvungen att gå. Som om jag skulle bli påkommen med att själv ha placerat ut boken. Sånt kan ju folk tro. Akademibokhandeln är ju ändå en seriös bokhandel. Jag upprepade proceduren på Pocket Shop, gick vidare till Lagerhaus och så till en annan Pocket Shop. Fan, den finns ju överallt. Och på varje plats på ett normalt vis. På riktigt. Och jag är inte längre säker på att jag vill att så många ska läsa den.


Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...