måndag 21 oktober 2013

Att bygga trampoliner och spela biljard

Nästa år är jag fri och egen. Jag är min egen chef, projektledare och marknadsförare, min egen slav och praktikant. Ja, jag har sagt det förut, upprepat mig till och med, om och om igen. Ett mantra i offentligheten blir mer sant än en stilla förhoppning om framgång, det är i alla fall vad jag tror. Jag tror också att en egenföretagare bör ha ett antal uppsatta mål. Till exempel:

Dett inlägg är en annons

    1)    Att fika på stan, minst en gång i veckan

    2)    Att färdigställa ytterligare en bok

    3)    Att utforma ett stolt visitkort

    4)    Att göra saker i rätt ordning, med tid i bagaget

    5)    Att bevista en konferens, ett seminarium och en mässa

 
 
Målen är inte så avancerade, de har inte så mycket med vinst att göra, inte heller är de direkt sprungna ur arbetslinjens filosofi. Jag bygger snarare en trampolin, känner mig kreativ på grundläggande nivå. Att slå volter ligger längre fram i tiden och först gäller det att veta vilket ben som är bäst att balansera på.   

För att uppnå detta har jag gjort en lista, en lista på personer att umgås med, skriva böcker med, få uppdrag av, uppfinna saker med, lära mig nytt av, bolla med och kanske om det vill sig, dela kontor med. På kort sikt står de på fikalistan, de ska hjälpa mig att balansera och att göra rätt sak i rätt tid, att sluta jonglera och börja med biljard, skapa kaos ur ordning och tillbaka igen, sänka en boll i taget. Och kanske har jag något att erbjuda dem, tillsammans i symbios. Listan är inte så lång än, men växande. Ett långsiktigt mål är att sammanföra alla dessa filosofer, biologer, skribenter, illustratörer, kommunikatörer och entreprenörer i ett och samma rum. En helg strax utanför Stockholm, nära pulsen, vid havet, en konferens på Skogshem & Wijk. Ett par öl i baren och kreativa samtal. Hållbara, gröna, långsiktiga samarbeten, utan att åter bli anställd och instängd.       




Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...