tisdag 5 april 2016

Företag 2.0



Det mobila kontoret är snart en storlek större
Efter fem år som egenföretagare är det dags att ta två steg framåt. Det är dags att stöpa om och förnya, utveckla och se över, tänka till och uppdatera. När jag började kunde jag inte förstå hur man kunde leva på ett företag, i någon verksamhet. Hindren var oändliga. Hur mycket behövde jag ta betalt, vad kunde jag ta ut, fanns det verkligen kunder och vad bestod egentligen min kunskap av? Så lät det. Men nu vet jag att det går. Jag jobbar inte ens mycket, alltid men inte mycket. Jag har också en samarbetspartner som tänker likadant och tänkte likadant. Han vet nu också att det går. Kanske skulle vi därför ta och slå ihop våra företag, lägga ner det gamla och starta nytt med tillägget AB. Samma men annorlunda.

Men nu uppstår nya frågor, samma men lika. Kan vi dra in tillräckligt, vad kan vi ta ut, hur funkar det att vara två, hur börjar vi? Skillnaden är att den här gången är frågorna intressanta, förra gången var de ångestladdade. Nu finns möjligheter. Vi skulle ju faktiskt kunna köpa ett existerande bolag, skaffa en rejäl lokal, ta in personal, hyra grejer, sälja in oss och ta hjälp av företagsmäklare. Det finns breddningsmöjligheter, en helt ny marknad som väntar. Och den ska vi undersöka med hjälp av FöretagsFörmedlingen. 

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...