torsdag 5 december 2013

Fladdermusstudie får "Lilla Nobelpriset"


I måndags skrev Vetenskapspedagogen om ett nyinstiftat pris för nyblivna doktorer. Den vetenskapliga tidskriften Science och svenska SciLifeLab delar ut 25.000 dollar till en framstående tillika lovande forskare, ett litet Nobelpris om man så vill. Vinnaren offentliggörs i detta nu och jag kan avslöja att forskningen handlar om fladdermöss. Faktum är att jag skrev om den aktuella studien så sent som i tisdags, under rubriken ”Insatser mot vampyrer förvärrar rabiesproblem.” Personen bakom det hela, som alltså idag får årets The Science & SciLifeLabPrize for Young Scientists, heter Daniel G. Streicker. Han presenterar sin forskning i Uppsala och i Stockholm på måndag respektive tisdag nästa vecka. Med sig har han två andra pristagare som får en något mindre prissumma, men också uppmärksamhet och uppskattning. Och det är inte illa för nyblivna forskare. Streicker har gjort något som jag har efterlyst länge. Han har uppmärksammat fladdermössens förmåga att överleva knepiga virus, problematiken kring sjukdomsspridning och vikten av fortsatta studier. Han blandar ekologi och immunologi och jag hoppas att prispengarna kan hjälpa honom att knyta till sig nya forskare. Dessutom har jag fått nytt stoff till mitt pågående romanprojekt och det tackar jag för.  Läs mer på Forskning & Framstegs blogg 
 
Kolla gärna in Daniels hemsida
 

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...