torsdag 28 februari 2013

Russinfingrar hanterar blöta objekt

Igår gjorde jag ett inlägg utan rubrik och helt utan innehåll. Jag visste inte ens om att jag hade gjort ett inlägg, inte förrän alldeles nyss. Kanske är det bloggens sätt att säga skärpning, skriv! Det har varit dåligt med det ett tag och när jag har skrivit, har det mest varit inlägg om fladdermöss (och ibland betalda inlägg om allt möjligt konstigt, t ex poker). Fladdermusämnet är förvisso ett av bloggens huvudsakliga, men ändå, vart tog paleo-inläggen vägen? och miljön? 



Idag tänkte jag därför göra ett inlägg om något helt annat, nämligen skrynkliga badfingrar, russinhänder. Alltså, såna vi får när vi badar. För det vet ju de flesta, att fingrarna blir skrynkliga i vatten. Men varför? Tja, tydligen är det en aktiv process av autonoma nervsystemet, vilket tyder på att det finns en poäng med det hela. I förra årets oktobernummer av Biology Letters avslöjas just denna poäng. Och tydligen kan vi lättare hantera blöta saker med lite skrynklor på händerna. Torra saker går bra utan, men till exempel en badanka, den kan vi leka med på ett helt annat sätt med russinhänder. Så är det med det.





Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...