torsdag 8 oktober 2009

Nonsensrapport

Kanske för första gången på jobbet, använder jag mig av forskarutbildnings-förvärvade kunskaper. Och det kan ju tyckas trevligt. Jag ska producera en rapport om något jag har extremt liten susning om. Baserat på blind provtagning och okorrelerade värden i 73 olika grafer.

Och det är i skrivandet och själva hitta påendet som forskarutbildningen kommer in. Att sammanfatta resultat, att sätta sig in och förklara, se samband och få en läsare att tro att man vet nåt som de inte vet. Och kanske har nytta av. Egenskaper arbetsgivare borde värdera.

Men hade jag valt själv hade andra delar av forskarutbildningen fått sätta spår i utförandet. Som t ex research med framförhållning, ett hållbart försöksupplägg och eftertanke. Egenskaper och metoder arbetsgivare borde ge utrymme för.

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...