onsdag 19 augusti 2009

Störande 300

En husägare i Halland har 300 fladdermöss i husväggen. Och finner det störande. Hon har nog rätt, är de många kan det bli vissa problem. Men det är sällan man ens märker av dem.

Oavsett vilket, alla fladdermöss är fridlysta, störande eller ostörande. Det går inte att röra dem hur som helst. Men man kan få dispens från länsstyrelsen, som då ser till att flytta dem. Det har varit fler liknande fall i sommar, bl a i Småland, där flytt beviljades. Och undertecknad får varje år ett gäng samtal, numera mest mail dock, från personer som vill bli av med fladdermössen. Och jag får varje gång tala om att jag inte kan tipsa om avhysningsmetoder, eftersom de som sagt är fredade. Och jag flyttar inga fladdermöss, inte heller tar jag emot dem. Kontakta närmaste kommunekolog eller gå direkt till länsstyrelsen. Det enda jag kan säga till er som har fladdermusgäster: Grattis. Själv har jag äntligen fått upp en holk och hoppas på besök redan nästa sommar.

Läs mer. Och så hoppas vi på annan mediarapportering om fladdermöss än just avhysningsidéer.

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...