tisdag 30 december 2008

Kalsongbada

Listan med årets nya ord är här. Och bland dessa finns de tidstypiska finanssmälta och klimatism. Och kalsongbada. Japp, kalsongbada. Ett ord gott som något.


Och jag tror jag vet varifrån ordet kommer. Det handlar inte bara om att bada i kalsonger, för att man till exempel har glömt badbyxor. Eller spontant okynnesbadar så plötsligt att badbyxor inte hinner skaffas. Nej, det är mer än så. I somras råkade jag dela badplats med ett gäng unga män, eller nåja, fjortisgrabbar. Och alla hade långa badshorts av modernt snitt. Med kalsonger under. Under badbyxorna alltså. Japp. Och först fattade jag inte riktigt poängen med det. Det gör jag väl fortfarande inte egentligen. Men ändå. Jag insåg att om man har kalsonger, då kan badbyxorna hänga löst. Löst och ledigt med kalsongmärket lysande där bak. Eller fram. Man kanske har märket fram. Hur som helst. Det såg för jävligt ut. Och nu finns ett ord för det. Kalsongbada.

Språkrådet har följande definition: "pojke som badar med sina märkeskalsonger under badbyxorna och ser till att märket syns; problematiskt av hygienskäl i simhallar"

1 kommentar:

Anonym sa...

Tydligen är fenomenet inte bara ett fenomen utan även ett problem. Har läst flera artiklar där badhusföreståndare ondgör sig över dessa fjortisgrabbar och deras kalsongbadande. Tydligen duschar de inte utan kalsonger innan badet utan hoppar glatt i bassängen med sina "gamla" kalsingar på sig under badbyxorna vilket leder till betydligt ökad mängd "snusk" i bassängerna. Kalsongbadandet är alltså inte bara gräsligt fult utan även en hälsofara :-)

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...