tisdag 11 november 2008

Fladdermöss och vindkraft


I dessa vindkraftdagar få jag många frågor om fladdermöss. Och ja, det är konstaterat att fladdermöss har problem med vindkraftverk. I USA har man länge observerat döda fladdermöss under vindturbiner. Och de verkar ha större problem än fåglar. Men varför? Bats and wind energy cooperative - BWEC ska ta reda på detta.


En teori är dock tryckförändringarna runt rotorbladen. Fladdermössens lungor sprängs helt enkelt. Och av någon anledning tycks problemet störst vid låga rotationshastigheter. Vid lite vind alltså. Och självklart är observationerna flest där vindkraftverk uppförts mitt i migrationsstråk. Känner man dessa har man alltså vunnit mycket. Läs mer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad är det som lockar fladdermössen?

Är det det att vindsnurrorna är vita och genom det lockar till sig insekter.

Kan näppeligen tro att vindsnurrorna genererar ljud som lockar och förvillar fladdermössen.

Jag har tyvärr inga vindsnurror i min närhet så själv kan jag inte forska i saken.

Skall snart väcka min 14 år gamla hemsida om fladdermöss.

CopyBat sa...

Det är väl inte helt klarlagt vad det beror på, teorier om att många insekter samlas kring turbinerna, tryckförändringar i närheten av rotorbladen mm

forskning pågår

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...